Afbraakwerken Rau

Rau – Milo Rau – is de huidige directeur van het Gentse stadstheater NTG, en ik heb de grootste moeite met deze man. Niet alleen omdat hij – net als zijn voorganger Johan Simons – mij een geweten wenst te schoppen en de wereld wil veranderen zonder te zeggen in welke zin. Ik verdenk hem vooral van een fascinatie, een ziekelijke fascinatie voor het kwaad en voor vernietiging. Nochtans komt hij over als een minzame, goedmoedige mens, maar ik vrees dat Rau eerder een wolf is in de gedaante van een Lam Gods. En een voyeur.

Enkele weken geleden schrok ik behoorlijk van zijn uitspraken in de pers – niet zozeer van de heisa rond de Lam Gods-productie – , maar van zijn ideeën over wat theater volgens hem moet zijn. Onthoud het woordje “moet”; het bijbehorende werkwoord, en het gelijkwaardige “niet mogen”, neemt Rau opvallend vaak in de mond. Hij is niet alleen een wolf, hij vertoont ook dictatoriale trekken. Hij is niet de enige theaterbaas die daarover beschikt overigens. Denken we aan een Fabre en een Perceval, al heeft hún ouder worden de scherpste kanten wat afgevijld. Rau is nog relatief jong, 41, maar toch al stevig gekneed.

Tegen zijn ideeën voel ik intuïtief een flinke aversie, maar ik voel me daar evenzeer zeer onzeker bij, want Rau staat in de internationale theaterwereld bijzonder hoog aangeschreven, en stapelt prijzen en vijfsterrenrecensies op elkaar. En wie ben ik dan uiteindelijk? Wellicht ben ik het zelf die de boot radicaal mist. Desondanks zijn er eveneens critici die zijn werk vinden getuigen van plat opportunisme. Ik weet het niet; weet alleen dat ik zijn werk niet wens te zien. Dat is een keuze, betwistbaar of niet.

In De Standaard van 19/20 mei stond Rau’s Het Manifest van Gent. Nogmaals schrok ik bij het lezen ervan. Staaltje dictatuur. Staaltje vernietiging. De werkwoorden moeten en nietmogen komen veelvuldig aan bod in het tienpuntenplan.

Opvallend vond ik punt 4: “De letterlijke bewerking van klassiekers op het podium is verboden [“verboden”! sic]. Als er bij de start van de repetities al een tekst – boek, film of toneelstuk – beschikbaar is, mag (sic) deze niet meer dan 20 procent van de voorstellingsduur uitmaken.”

Het staat er echt. Bestaande toneelstukken van hoge, universele waarde zal het NTG niet meer spelen, want met twintig procent Wachten op Godot, kun je diens komst wel helemáál vergeten natuurlijk.

De punten 5 tot en met 10 lijken me te zijn ontsproten aan een onzekere cabinetard van een omhooggevallen minister:

5. Minstens een kwart van de repetitietijd moet buiten een theaterzaal plaatsvinden.

6. In elke productie moeten op het toneel minstens twee verschillende talen worden gesproken.

7. Minstens twee van de acteurs op het podium mogen geen professionele acteurs zijn.

8. Het totale volume van de decorstukken moet kleiner zijn dan 20 kubieke meter en vervoerd kunnen worden in een bestelwagen die je met een gewoon rijbewijs mag besturen.

9. Minstens één productie per seizoen moet gerepeteerd of opgevoerd worden in een conflictzone of in oorlogsgebied zonder enige culturele infrastructuur.

10. Elke productie moet op minstens tien plaatsen in drie landen worden vertoond. Geen enkele productie mag het repertoire van NTGent verlaten voor dit is bereikt.”

Ik zou het hierbij willen laten. Het is wel genoeg zo. Het vomeren nabij. En tegen zo’n bijna dystopisch “manifest” kun je niet op.

Ik begrijp niet dat velen met hem meegaan en hem toejuichen, en ik blijf met deze Milo Rau de grootste moeite hebben. Op z’n minst wat ziekelijk lijkt hij mij toch wel. Helaas. Helaas voor Gent en voor het (stads-) theater aldaar.

Of voor mijzelf, te oud inmiddels wellicht om dit bij te benen, te lang geleden verliefd geworden op theater? Toch heb ik geen last van:

Een gedachte over “Afbraakwerken Rau”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s