Janboel

De burgemeester van Antwerpen, Bart De Wever, merkte een tijdje geleden op, dat de stad neigt naar segregatie, maar dat hij het eigenlijk niet zo erg vindt dat de joodse gemeenschap op een stadseiland leeft – zij veroorzaken geen conflict, want zij dagen de openbare ruimte niet uit.

Tegelijkertijd vond hij dat de islamitische gemeenschap zich onvoldoende inspant om te integreren – moslims zorgen immers wél voor conflict, doordat zij de openbare ruimte wél uitdagen.

Om te voorkomen dat de joodse gemeenschap dan toch ooit een conflict zou kunnen veroorzaken, regelde de burgemeester een gesprek tussen die gemeenschap en de firma die op Antwerps grondgebied reclamezuilen en dito panelen exploiteert. Buitenreclame heet dat in het vak. Enige druk op deze firma om tot een fatsoenlijk compromis te komen, zal vanwege De Wever zonder twijfel met succes gezet zijn. De firma moet de stad Antwerpen begrijpelijkerwijs te vriend houden, en de burgemeester de joodse gemeenschap, al zit dat in zijn DNA noch in dat van zijn partij.

De joodse gemeenschap krijgt namelijk op haar eiland liever geen lingeriereclame in de publieke ruimte meer onder ogen, ook al lopen vele orthodoxe joden sowieso al snel en met de ogen terneergeslagen om elk risico op oogcontact met een vrouw te voorkomen.

Indien de islamitische gemeenschap aan de burgemeester had verzocht een afspraak te regelen met die reclameverspreidingsfirma – wat zeker voorstelbaar zou kunnen zijn – , reken maar dat De Wever gezegd zou hebben: Ziet dat nu hoe die moslims weeral het conflict opzoeken!!

Uiteindelijk had de islamitische gemeenschap ook al eens gevraagd om eenzelfde militaire bescherming als hun joodse stadsgenoten sedert IS krijgen, en toen nul op rekest gekregen.

Ongetwijfeld moet er een Latijnse uitdrukking bestaan die de betekenis heeft van meten met twee maten en gewichten. Maar wellicht was De Wever net op de dag dat die spreuk in de les Latijn aan bod kwam, beetje-ziekjes thuisgebleven.

De foto bovenaan komt van het Nederlandse Nationaal Adviesbureau Buitenreclame (NABB), dat kennelijk de actualiteit, over ’s lands grenzen heen, goed, of met argusogen, volgt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s